5 دلیل قاطع برای یادگیری PHP برای آینده شغلی شما

5 دلیل قاطع برای یادگیری PHP برای آینده شغلی شما

پی‌اچ‌پی یک زبان برنامه نویسی مبتنی بر وب است و با دنیای وب ارتباط نزدیک‌تری نسبت به دیگر زبان‌های سمت سرور دارد. دلیل اصلی این موضوع نیز این است که PHP در همان ابتدا برای پیاده‌سازی اپلیکیشن‌های سمت سرور بوجود آمد. اما بیشتر زبان‌های دیگر برای انجام کارهایی که PHP به صورت طبیعی انجام می‌دهد نیاز به کتابخانه‌ها و ابزارهای خارجی دارد. از این نظر پی‌اچ‌پی به نسبت بیشتر موارد استثنایی بوده و با در نظر گرفتن این موضوع می‌توان اهمیت آن را در دنیای توسعه وبسایت‌ها مشاهده کرد. 

اما جدای از این مورد، PHP ویژگی‌ها و مشخصات دیگری نیز دارد که با بررسی و مشاهده آن‌ها می‌توان به این نتیجه رسید که چه اندازه ویژه و مهم است. به همین دلیل در این مقاله از وبسایت سکان آکادمی قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که چرا PHP انتخاب مناسبی برای یادگیری خواهد بود و در ارتباط با دلایل و مزایایی صحبت کنیم که با استناد به آن‌ها می‌توان به این نتیجه رسید که آموزش PHP یک موضوع مهم به شمار رفته و ارزش گذاشتن وقت را دارد.

مزیت اول: PHP خود را بازسازی کرده است!

چرا یادگیری php مهم است

پی‌اچ‌پی به نسبت دیگر زبان‌ها و ابزارهای توسعه وب کمی دیرتر توانست با دنیای مدرن توسعه وب خود را وفق بدهد. دلیل این موضوع نیز این بود که در دنیای PHP همواره کمی عادت‌های قدیمی وجود داشت که اجازه توسعه بیشتر آن‌ را نمی‌داد. اما این موضوع از یک دهه گذشته چنان تغییراتی به خود دید که حال، توسعه دهندگان قدیمی و مخصوصا دانشگاهی PHP برای کار با ویژگی‌های جدید آن، باید همه چیز را از ابتدا یاد بگیرند چرا که امکانات و ویژگی‌های این زبان برنامه نویسی دوست داشتنی تفاوت‌های بسیار زیادی به خود دیده است.

این تغییرات در سینتکس، امکانات توسعه، ابزارهای مبتنی بر آن، وب سرورهای مختلف و... مشاهده می‌شود و به همین دلیل برنامه نویسی PHP از آن حالت قدیمی و سنتی خود دور شده و با دنیای توسعه مدرن وبسایت‌ها خود را سازگارتر کرده است. یکی از دلایل این موضوع نیز بیشترین مشارکت در دنیای متن باز PHP بوده است. اگر به یک دهه گذشته نگاه کنیم می‌توانیم ببینیم که توسعه دهندگان بسیار حرفه‌ای در توسعه پی‌اچ‌پی مشارکت داشته و آن را بهبود بخشیده‌اند. به همین دلیل شما در واقع با یک زبان بروز شده و جدید روبرو هستید. در این بروزرسانی‌ها مقولاتی مانند پرفورمنس و فرایند اجرای کدها نیز تغییراتی به خود دیده و PHP با گذر زمان سریع‌تر از گذشته شده است.

مزیت دوم: ظهور فریمورک‌های مدرن 

یکی از دلایلی که بسیاری از زبان‌های برنامه نویسی در یک بازه زمانی طرفدار‌های بسیاری پیدا کردند وجود فریمورک‌ها و کتابخانه‌های پیش رو و مدرن بود. در یک دهه پیش از این زبان برنامه نویسی پی اچ پی نسبت به موارد دیگر کمی عقب بوده و نتوانسته بود خود را با این تغییرات وفق دهد. اما از آن زمان به بعد با به وجود آمدن فریمورک‌های PHP حرفه‌ای و مدرن مانند لاراول، فالکون و... ؛ پی‌اچ‌پی نیز توانست در دنیای توسعه مدرن وبسایت‌ها سهم بسیار زیادی داشته باشد.

فریمورک لاراول یک مزیت مهم php

یکی از دلایلی که بسیاری امروزه فرایند یادگیری PHP را شروع می‌کنند وجود فریمورک قدرتمندی مانند لاراول است که به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد تا در بازه زمانی کوتاه‌تری و با برخورداری از استانداردهای لازم، یک اپلیکیشن تمام و کمال را درست کنند. وجود چنین فریمورک قدرتمندی در یک زبان برنامه نویسی، شانس یادگیری بیشتر آن زبان را افزایش می‌دهد چرا که می‌تواند دلیل بسیار خوبی برای یادگیری باشد. یک مثال ساده آن در دنیای توسعه وب فریمورک جنگو است که براساس زبان برنامه نویسی پایتون ایجاد شده و بسیاری از توسعه دهندگان پایتون برای وجود جنگو، خود پایتون را نیز یاد گرفته‌اند. برای PHP نیز همین مثال صادق است. با وجود آنکه در هر زبان برنامه نویسی، فریمورک و کتابخانه‌های بسیاری زیادی وجود دارند اما همواره یک مورد نسبت به دیگر موارد جلوتر و پیش‌روتر است. در دنیای PHP این فریمورک Laravel نام دارد.

مزیت سوم: وابسته بودن وردپرس به PHP

اگر مانند من به توسعه وردپرس علاقه دارید باید این نکته را به خوبی بدانید که هسته اصلی وردپرس، زبان برنامه نویسی PHP است و به همین دلیل نیز شما برای کار کردن با وردپرس نیاز دارید که آن را یاد بگیرید. منظور از کار کردن با وردپرس، بخش عمومی آن یعنی پنل مدیریتی و مواردی از این دست نیست. بلکه شما زمانی که قصد دارید یک پلاگین یا پوسته و حتی تابع جدیدی برای وردپرس بنویسید نیاز دارید که روی PHP مسلط باشید چرا که وردپرس با این زبان برنامه نویسی نوشته شده و ایجاد هر تغییر یا قطعه کد جدید نیازمند دانستن آن است.

در شرکت‌هایی که وبسایت و یا سرویس‌های‌شان مبتنی بر وردپرس است مطمئنا یکسری توسعه دهنده تحت عنوان PHP/WordPress Developer وجود دارد که به شرکت‌ها و استارتاپ‌ها کمک می‌کنند تا وردپرس را برای کارها سفارشی‌سازی بکنند. در ایران نیز این بخش از کار اهمیت بالایی داشته و افراد بسیار زیادی پیدا می‌شوند که کار و شغل اصلی‌شان توسعه هسته وردپرس و پلاگین‌های مبتنی بر آن است. پس یادگیری PHP برای توسعه وردپرس و ورود به بازار کار آن لازم است.

مزیت چهارم: بازار کار مناسب در ایران و جهان

PHP یک زبان برنامه نویسی رایگان و بدون لایسنس است. به همین منظور بسیاری از افراد و شرکت‌ها به جای تهیه لایسنس و یا خرید ابزارهای جانبی مورد نیاز برای توسعه یک اپلیکیشن، از تمام پشته مربوط به PHP استفاده می‌کنند که کاملا رایگان است. از طرفی از آنجایی که PHP روی بیشتر سایت‌های میزبانی (اشتراکی، اختصاصی و...) به خوبی کار کرده و نسبت به دیگر سرورها از هزینه کمتری برخوردار است، برای توسعه گستره بزرگی از اپلیکیشن‌ها مناسب است.

استارتاپ‌های کوچک با بودجه محدود با مشاهده چنین امکاناتی بیشتر تمایل پیدا می‌کنند که سراغ نوشتن اپلیکیشن‌های‌شان با زبان برنامه نویسی PHP بروند و این موضوع به معنی وجود «فرصت شغلی» بیشتر برای این حوزه است. از این نظر در کشورهای مختلف از PHP استفاده بسیار زیادی می‌کنند.

بازار کار مناسب یکی از مزیت های پی اچ پی

از طرفی در کشور ایران، چون پی اچ پی یک زبان برنامه نویسی جا افتاده بوده و به خوبی خود را در بخش‌های مختلف نشان داده است، بیشتر شرکت‌های نوپا و تازه تاسیس بجای امتحان کردن روش‌های دیگر، سراغ PHP می‌روند و در این حالت نیز «فرصت‌های شغلی» بیشتری ایجاد خواهد شد. در نتیجه PHP با توجه به امکانات داخلی، فریمورک‌ها، سیستم‌های مدیریت محتوا و دیگر امکاناتی که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم ارائه می‌دهد از بازار کار مناسبی برخوردار است.

مزیت پنجم: بلوغ، امنیت، جامعه کاربری

PHP یک زبان تازه به دوران رسیده نیست بلکه نزدیک به ۳۰ سال است که در دنیای توسعه وب مورد استفاده قرار گرفته و در طول تمام این سال‌ها نیز موضوعات بسیار زیادی را تجربه کرده است. با در نظر گرفتن این موضوع می‌توان به این نتیجه رسید که پی‌اچ‌پی می‌تواند یک گزینه مناسب برای ادامه مسیر توسعه اپلیکیشن‌های شما باشد. وجود ابزارهای بسیار زیاد و پشتیبانی بلند مدت خاطر جمعی کافی را به شما می‌دهد تا متوجه شوید که یادگیری PHP می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

با در نظر گرفتن حضور بلند مدت پی‌اچ‌پی در دنیای برنامه‌نویسی، این زبان، با چالش‌های امنیتی بسیار زیادی روبرو شده و در نتیجه به نسبت بیشتر گزینه‌های دیگر از امنیت بالایی برخوردار است. همچنین در کنار گزینه‌هایی که باعث می‌شوند تا امنیت خود PHP حفظ شوند، امکانات بسیار زیادی را در اختیار توسعه دهندگان قرار داده تا امنیت اپلیکیشن خود را نیز تضمین کنند. 

از آنجایی که PHP مدت زمان بسیار زیادی در دنیای نرم افزار وجود داشته، مخاطبین و جامعه کاربری بسیار بزرگی نیز دارد. این جامعه کاربری بزرگ به شما این قابلیت را می‌دهند تا بتوانید به سادگی مشکلات و مسائل خود را مطرح کرده و آن‌ها را حل کنید، همچنین قابلیت آن پیدا می‌کنید تا با حجم گسترده‌ای از دوره‌های آموزشی و مستندات مختلف روبرو شوید. در نتیجه بخش بسیار مهم کاربردی بودن این جامعه کاربری گسترده، وجود پتانسیل بالا برای امر یادگیری در دنیای PHP است.

نتیجه گیری

PHP یک انتخاب عالی برای دوست داران توسعه سمت سرور است. زبانی که برای دنیای اینترنت ساخته شده و اصلی‌ترین کاربرد آن نیز همین بخش است. به این جهت شما نیازی ندارید که نگران توسعه بخش‌های دیگر شوید چرا که شما وقتی با PHP کار می‌کنید به صورت دقیق می‌دانید که با چه چیزهایی سر و کار خواهید داشت.

در این مقاله ما سعی کردیم ۵ دلیل برای یادگیری PHP را به شما معرفی کنیم. بازسازی مجدد PHP، وجود فریمورک قدرتمند لاراول، وابسته بودن وردپرس به زبان PHP، بازار کار مناسب و بالغ بودن، امنیت و جامعه کاربری گسترده، دلایلی بودند که در این مقاله مطرح شدند.

با در نظر گرفتن این موارد اگر به یادگیری PHP علاقه مند هستید و قصد دارید فرایند یادگیری آن را شروع کنید دوره آموزش رایگان PHP‌ را به شما معرفی می‌کنیم. 

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon