چگونه می‌توان یک برنامه نویس وب شد؟

چگونه می‌توان یک برنامه نویس وب شد؟

برنامه نویسی وب یک حرفه­‌ی پردرآمد در حوزه‌­ی فناوری است که می‌تواند برای علاقه‌مندان به آی تی یک شغل ایده‌آل باشد. در برنامه‌نویسی وب افراد از دانش کدنویسی و سایر مهارت‌های فنی خود برای راه‌اندازی، مدیریت و پشتیبانی وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنند. بدیهی است که برای تبدیل‌ شدن به یک برنامه‌نویس وب، باید مهارت‌های متنوعی داشته باشید، از جمله مهم‌ترین این مهارت‌ها می‌توان به درک درست از زبان‌های برنامه نویسی مانند CSS ، HTML و جاوا اسکریپت و آشنایی با فریمورک‌ها و ابزارهای متنوع برنامه نویسی اشاره کرد. هم‌چنین یک برنامه نویس وب باید مهارت‌های ارتباطی مختلفی داشته باشد تا در یک فضای کاری جمعی کارآمد باشد. در این مقاله نحوه­‌ی تبدیل‌شدن به یک برنامه نویس حرفه‌ای وب را به‌صورت مرحله‌ به‌ مرحله توضیح خواهیم داد.

چگونه برنامه نویس وب شویم؟
تعامل با همکاران برای پیشرفت در برنامه نویسی وب

پنج گام اصلی برای تبدیل‌شدن به یک برنامه نویس وب

مسیر تبدیل‌شدن به یک برنامه نویس وب برای افراد مختلف تقریبا یکسان است اما راه و روش آن می‌تواند کاملا متفاوت باشد. در ادامه پنج مرحله­‌ی اصلی برای تبدیل‌شدن به یک برنامه نویس وب را تشریح می‌کنیم.

1- یادگیری مهارت‌های ضروری

یادگیری اصول برنامه‌نویسی وب اولین گام برای تبدیل‌شدن به یک توسعه‌دهنده­‌ی وب است. شما باید درک درستی از زبان‌های برنامه نویسی، زبان‌های نشانه‌گذاری و اصول کدنویسی داشته باشید. برای یادگیری مهارت‌های مربوط به کدنویسی داشتن تحصیل در دانشگاه الزامی نیست، شما می‌توانید با شرکت در دوره‌های آموزشی مختلف این مهارت‌ها را بیاموزید. بوت‌کمپ‌های برنامه نویسی از بهترین گزینه‌ها برای آشنایی با اصول اولیه‌­ی برنامه نویسی وب هستند. این بوت­کمپ‌­ها به دلیل کوتاه بودن، همه‌جانبه بودن و تمرکز بر آموزش کاربردی برای اشتغال‌زایی، یک گزینه قدرتمند برای ورود به دنیای برنامه­‌نویسی وب هستند. امروزه اکثر کارفرمایان به مهارت‌ها و تجربه‌ها اهمیت می‌دهند و هرکسی را که بتواند توانایی‌های خود را ثابت کند، در شرایط برابر با برنامه نویسان دارای مدرک دانشگاهی قرار می‌گیرد؛ بنابراین داشتن مهارت و تبحر در کار مهم‌ترین شرط کاریابی در این زمینه است. فراموش نکنید که برنامه نویسی وب به یادگیری مداوم نیاز دارد، یک برنامه نویس حرفه‌ای وب باید به‌صورت دائمی اطلاعات خود را به‌روزرسانی کند تا با ابزارهای جدید برنامه نویسی و نحوه‌­ی استفاده از آن‌ها آشنا شود.

2- یک حوزه تخصصی انتخاب کنید

از آنجایی‌ که برنامه نویسی وب دامنه بسیار گسترده‌ای دارد، برای داشتن عملکرد بهتر و یادگیری آسان‌تر مهارت‌ها بهتر است که یک زمینه‌­ی تخصصی را انتخاب کنید. به‌طورکلی برنامه نویسی وب شامل سه حوزه اصلی بک اند، فرانت اند و فول استک است. برنامه نویسان بک اند عملکردهای مخفی وب‌سایت را پشتیبانی و کنترل می‌کنند، در مقابل توسعه‌دهندگان فرانت اند هم کدنویسی مربوط به ظاهر سایت مانند چیدمان، طراحی و نحوه تعامل که در معرض دید کاربر نهایی قرار می‌گیرد را انجام می‌دهند. برنامه نویسان فول استک هم مجموعه‌ی مهارت‌های برنامه نویسان بک اند و فرانت اند را به‌صورت هم‌زمان دارند. برای آگاهی بیشتر مقاله‌ی آشنایی با وظایفی که دولوپرهای فرانت اند و بک اند دارند را مطالعه کنید.

3- زبان‌های برنامه نویسی کلیدی را برای توسعه­‌ی وب بیاموزید

فرقی نمی‌کند که شما در کدام حوزه­‌ی برنامه نویسی تمرکز دارید، در هر صورت باید کدنویسی را یاد بگیرید و بدانید که چگونه از تعداد انگشت‌شماری از زبان‌های برنامه نویسی مختلف برای طراحی و توسعه­‌ی وب استفاده کنید. با وجود اینکه زبان‌های برنامه نویسی متعددی وجود دارند، شما می‌توانید با یادگیری اصلی‌ترین و پرکاربردترین زبان‌های برنامه‌نویسی کارتان را شروع کنید. این زبان‌های برنامه‌نویسی مهم شامل سه خانواده از زبان‌های برنامه‌نویسی هستند که تقریبا در تمام جنبه‌های توسعه‌­ی وب کاربرد دارند. این سه زبان رایج شامل CSS ، HTML و جاوا اسکریپت هستند. خوشبختانه نیازی نیست که به تمام جزئیات مسلط شوید، شما به‌عنوان یک متخصص، می‌توانید روی مواردی تمرکز کنید که در حوزه‌­ی کاری شما کاربردی‌تر هستند. برای یادگیری هر یک از این مهارت‌ها می‌توانید آنها را در بخش آکادمی سایت سکان آکادمی جستجو کنید.

4- پروژه‌هایی بسازید تا مهارت‌های برنامه نویسی وب خود را توسعه دهید

با درک اصول اولیه در CSS ، HTML و جاوا اسکریپت و پایه‌ای از مهارت‌های برنامه نویسی، می‌توانید شروع به کار کنید. در برنامه نویسی ممکن است که برای حل یک مشکل یا راه‌اندازی یک وب‌سایت یا برنامه، راه‌های مختلف و ابزارهای متنوعی وجود داشته باشد. این تجربه کاری یک برنامه‌نویس است که به او کمک می‌کند تا آسان‌ترین مسیر را برای یک پروژه انتخاب کند. پس از یادگیری اصول اولیه سعی کنید به‌سادگی شروع به کار کردن کنید و مطمئن باشید هر چه بیشتر تمرین کنید و از مهارت‌هایتان استفاده کنید، حرفه‌ای‌تر خواهید شد. اگر ایده‌ای برای تمرین برنامه نویسی ندارید، سری به مقاله‌ی 20 پروژه ساده برای تمرین برنامه نویسی بزنید.

5- یک نمونه کار توسعه وب بسازید

یک نمونه کار جذاب برنامه نویسی وب که قوی‌ترین مهارت‌های شما را نشان می‌دهد، بهترین ابزار شما برای تصاحب موقعیت‌های شغلی احتمالی است‌. نمونه کار مناسب و کارآمد نمونه کاری است که سه ویژگی اصلی زیر را داشته باشد.

  • نمونه برنامه نویسی وب شما باید شامل مجموعه‌­ی متنوعی از کارهای مربوط به توسعه‌­ی وب باشد. انتخاب یک نمونه کار که انعکاس‌دهنده درک کامل شما از همه اصول کار باشد، بهترین گزینه برای نشان دادن تطبیق‌پذیری شما با امور مختلف برنامه‌نویسی وب است.
  • شما باید مرتبط‌ترین تجربیات خود را با حوزه‌­ی تخصصی که انتخاب کردید به عنوان نمونه کار ارائه دهید. برای مثال، اگر برای نقش‌های مرتبط با طراحی درخواست می‌دهید، وب‌سایت نمونه کار شما باید جلوه‌ای ویژه شامل یک تجربه کاربری عالی با رابط کاربری زیبا داشته باشد.
  • سعی کنید در کنار نمونه کار روند فکری که برای انجام پروژه طی کرده‌اید را ارائه دهید. نشان دادن پیشینه در مورد نحوه ایجاد پروژه‌های شما به استخدام‌کنندگان و مدیران شرکت‌ها کمک می‌کند تا کار شما را درک کنند و از شایستگی شما برای موقعیت شغلی مورد نظر اطمینان حاصل کنند. این همچنین یک فرصت عالی برای نشان دادن مهارت‌های ارتباطی شما به‌عنوان بخش مهمی از برتری در یک موقعیت شغلی جمعی است.

حقوق یک برنامه نویس وب چقدر است؟

بر اساس سایت کار Indeed، متوسط ​​حقوق برای برنامه نویسان وب در ایالات‌متحده 71531 دلار است و یک برنامه‌نویس ارشد وب به‌طور متوسط ​​95325 دلار دریافت می‌کند. این ارقام نشان می‌دهد که برنامه‌نویسی وب یکی از پردرآمدترین مشاغل در حوزه‌­ی فناوری است؛ اما میزان درآمد یک برنامه‌نویس به فاکتور‌های متعددی مانند میزان تجربه‌ی فرد، میزان مهارت او، شرکت و یا سازمانی که برای آن کار می‌کند، ساعت کاری و حتی شهر محل زندگی او بستگی دارد. یک برنامه نویس حرفه‌ای که در یک شهر بزرگ و برای یک سازمان مهم کار می‌کند مسلما درآمد بیشتری از یک برنامه‌نویس مبتدی که در یک شهر کوچک به‌صورت فریلنسر کار می‌کند دارد.

👈 بیشتر بخوانید: 15 راهکار برای ارتقا برنامه ‌نویسان تازه کار و جونیور

چگونه می‌توانم سریع برنامه نویس وب شوم؟

جالب است بدانید که بسیاری از برنامه نویسان وب با تحصیلات عالی در مهندسی نرم‌افزار، علوم کامپیوتر یا زمینه‌های مرتبط شروع کرده‌اند. بااین‌حال، برنامه نویسان حرفه‌ای و موفقی وجود دارند که از یک حرفه کاملا متفاوت وارد عرصه برنامه‌نویسی شده‌اند و هیچ تحصیلات آکادمیک در این زمینه ندارند. نظرسنجی‌های دیجیتال BrainStation نشان داد که 55 درصد از برنامه نویسان پاسخ‌دهنده به نظرسنجی کار خود را در زمینه دیگری شروع کرده‌اند و 58 درصد از آن‌ها تنها به مدت پنج سال یا کمتر برنامه‌نویسی کرده‌اند؛ بنابراین راه‌های سریع‌تری هم از رفتن به دانشگاه و اخذ مدرک لیسانس برای تبدیل‌شدن به یک برنامه‌نویس وب وجود دارد. شرکت در دوره‌های آموزشی مانند بوت­کمپ­‌های کد نویسی از سریع‌ترین راه‌ها برای یادگیری برنامه‌نویسی وب است. بوت­کمپ‌های کدنویسی به گزینه‌ای محبوب برای علاقه‌مندان به برنامه‌نویسی تبدیل‌شده‌اند، زیرا تجربه یادگیری عملی و فرصتی برای یادگیری مهارت‌های لازم برای شروع کار را در کمتر از 12 هفته فراهم می‌کنند. البته یادگیری از طریق مطالعه، تمرین و استفاده از آموزش‌های رایگان هم ممکن است اما معمولا با سرعت کمتری اتفاق می‌افتد.

عنوان تبلیغ: برنامه نویس Front End شو!

یک برنامه نویس وب باید به چند زبان برنامه نویسی مسلط باشد؟

این سوال به‌ظاهر سوال ساده‌ای است اما پاسخ نسبتا پیچیده‌ای دارد زیرا تعداد زبان‌های برنامه نویسی که یک برنامه‌نویس باید بداند به چندین متغیر بستگی دارد. آیا شما یک برنامه‌نویس وب مبتدی هستید یا حرفه‌ای؟ روی چه نوع پروژه‌هایی کار می‌کنید یا می‌خواهید روی آن‌ها کار کنید؟ و در آینده می‌خواهید به چه سطحی از برنامه‌نویسی برسید؟ پاسخ تمام این سوال­ها در تعیین تعداد زبان‌های برنامه‌نویسی که یک برنامه‌نویس باید بداند موثر هستند. اگر شما یک برنامه‌نویس وب مبتدی هستید، منطقی است که با اصول اولیه شروع کنید و تنها چند زبان‌اصلی قبلا نام بردیم را بیاموزید و سپس اندک‌اندک دانش خود را ارتقا دهید. از طرف دیگر، لازم است بدانید که داشتن تخصص و تسلط به زبان‌های برنامه‌نویسی بیشتر می‌تواند به‌سرعت شما را از رقبا متمایز کند. درنهایت، راه‌حل این است که تعیین کنید کدام زبان‌ها و فریمورک ها در رشته شما مفید هستند و در حوزه کاریتان به کدام زبان‌ها بیشتر احتیاج دارید و اولویت خود را یادگیری را به این زبان‌ها بدهید.

👈 بیشتر بخوانید: تفاوت بین طراح وب و توسعه دهنده ی وب

پیش‌بینی آینده شغلی برنامه نویسان وب

چون یادگیری کامل برنامه نویسی وب و تبدیل‌شدن به یک برنامه‌نویس حرفه‌ای از دید تازه کاران، زمان‌بر و پیچیده است؛ بیشتر افراد هنگام ورود به این عرصه احساس نگرانی می‌کنند که با وجود تبدیل‌شدن به یک برنامه‌نویس حرفه‌ای بازهم جایگاه شغلی ایده‌­آلی نداشته باشند. اگر یک برنامه‌نویس وب هستید، مطمئن باشید که شما در یکی از آینده­‌دارترین صنعت‌های در حال رشد جهان فعالیت دارید. به گفته­‌ی اداره کار ایالات‌متحده، انتظار می‌رود بازار برنامه‌نویسی وب تا سال 2026، 15 درصد دیگر رشد کند. به دلیل این رشد سریع، این رشته شاهد هجوم استعدادهای نسبتا جدید بوده است. طبق نظرسنجی‌ها 58 درصد از پاسخ‌دهندگان کمتر از پنج سال در این زمینه فعال بوده‌اند. باوجوداین استقبال زیاد برای ورود به دنیای برنامه‌نویسی وب به نظر می‌رسد آینده­‌ی کاری برنامه نویسان وب مخصوصا افرادی که دانش به‌روز و تخصص بیشتری دارند هم­چنان تضمین‌شده است.

زبان های مختلف برنامه نویسی
زبان های مختلف برنامه نویسی

یک برنامه نویس وب حرفه‌ای چه ویژگی‌هایی دارد؟

مسلما یک برنامه‌نویس حرفه‌ای وب تقاضای بیشتری برای پذیرش در شرکت‌ها و سازمان‌ها و درنتیجه درآمد بالاتری دارد. اگر بخواهیم اصلی‌ترین ویژگی‌های یک برنامه‌نویس خوب را برای افرادی که به‌تازگی وارد حوزه­‌ی برنامه‌نویسی وب شده‌اند شرح دهیم، موارد زیر مهم‌ترین ویژگی‌ها را شامل می‌شوند.

  • برنامه‌نویس وب حرفه‌ای در زمان اختصاص داده‌شده و با پیروی از بهترین روش‌های برنامه‌نویسی پروژه‌ها را انجام می‌دهد.
  • کدهایی که یک برنامه‌نویس وب خوب می‌نویسد به‌گونه‌ای هستند که به‌راحتی قابل حفظ و ارتقا هستند و توسط دیگر توسعه‌دهندگان قابل‌ردیابی و ویرایش‌اند.
  •  به‌طور مداوم دانش و مهارت‌های خود را در طول حرفه­ی خود بهبود می‌بخشد و دائما اطلاعاتش را به‌روز می‌کند.
  • برنامه‌نویس حرفه‌ای وب مهارت‌های ارتباطی قوی دارد و در یک همکاری تیمی فعال و پویاست.
  • برنامه‌نویس خوب با دیگر برنامه نویسان تعامل دارد و سعی می‌کنند از آن‌ها بیاموزد، تعامل با همکاران یکی از رموز موفقیت سریع در کدنویسی است.
  • یک برنامه‌نویس توانا مسئولیت‌پذیر و زمان‌شناس است و تمام‌کارها را در زمان مناسب و با اولویت‌بندی صحیح انجام می‌دهد.
  • یک برنامه‌نویس خوب کدهایی باکیفیت بالا می‌نویسد که سایر توسعه‌دهندگان وب به‌راحتی می‌توانند آن را درک کرده و اصلاح کنند.

👈 بیشتر بخوانید: هفت عادت دولوپرهای مؤثر

دوره های آموزشی برنامه نویسی وب
دوره های آموزشی برنامه نویسی وب

چرا یک برنامه نویس خوب باید دائما در حال یادگیری باشد؟

یکی از جاذبه‌های بزرگ فناوری که آن را هیجان‌انگیز و پرطرفدار می‌کند، پیشرو بودن و حرکت روبه‌جلوی دائمی آن است؛ بنابراین هر کس که در زمینه‌­ی فناوری فعالیت دارد به‌طور قطع برای پیشرفت و حرفه‌ای شدن باید با تغییرات همگام باشد. درحالی که برخی از اصول و رویکردهای علوم کامپیوتر برای چند دهه ثابت باقی‌مانده‌اند، حوزه‌های توسعه­‌ی نرم‌افزار دائما در حال تغییر هستند. برخی از حوزه‌های نرم‌افزاری پایدارتر هستند، برخی دیگر نوسانات بیشتری دارند. نرم‌افزارهای قدیمی با فناوری‌های قدیمی‌تری تثبیت شده‌اند که نیاز به نگهداری بیشتری با نوآوری‌های کمی دارند. درحالی که زمینه‌های جدید ممکن است هرچند سال یک‌بار به بازنویسی‌های مکرر نیاز داشته باشند. دانش در حوزه‌هایی مانند علم داده، طراحی UX، طراحی محصول، بازاریابی دیجیتال و SEO می‌تواند درک کلی برنامه‌نویسان از فناوری را تقویت کند و به آن‌ها کمک کند تا با همکاران و مشتریان در بخش‌ها و صنایع ارتباط برقرار کنند. به‌طور خلاصه، یک برنامه‌نویس حرفه‌ای وب، یک یادگیرنده‌­ی مادام‌العمر‌است که همیشه به دنبال گسترش دانش و مهارت‌های خود است و از آشنایی با روش‌ها و ابزارهای جدید استقبال می‌کند.

تحصیل در رشته برنامه نویسی وب یکی از راه های برنامه نویس وب شدن است.
 

سخن پایانی

در این گفتار آنچه در مورد برنامه‌نویسی وب و مسیر تبدیل‌شدن به یک برنامه نویس وب لازم بود را تشریح نمودیم. برنامه‌نویسی وب یک شاخه­‌ی پرطرفدار و سودآور از فناوری است که شامل چند حوزه‌­ی تخصصی است. بدون تحصیلات دانشگاهی هم امکان تبدیل‌شدن به یک برنامه‌نویس وب وجود دارد، برای ورود به حرفه ابتدا لازم است یک حوزه­‌ی تخصصی انتخاب کنید و مهارت‌های فنی موردنیاز در آن حوزه را فرابگیرید. برای تبدیل‌شدن به یک برنامه‌نویس حرفه‌ای باید یک یادگیرنده‌­ی مادام‌العمر باشید و دائما اطلاعات خود را از طریق آموزش، مطالعه و تعامل با همکاران به‌روز کنید. برنامه نویسی وب یک‌رشته‌ی درحال توسعه است که یادگیری آن در حوزه‌های پرکاربردی مانند حوزه‌­ی آموزش، بلاکچین و... می‌تواند زمینه‌ساز کسب درآمدهای بالا باشد و آینده شغلی تضمینی دارد.

برای مطالعه بیشتر می توانید به منبع اصلی مقاله با عنوان How to Become a Web Developer مراجعه کنید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon