معرفی ابزارهای مهم حوزه فرانت اند

معرفی ابزارهای مهم حوزه فرانت اند

فرانت-اند یکی از حوزه‌های مهم و حیاتی در طراحی و توسعه وب سایت‌هاست. این حوزه به طراحی و ایجاد رابط کاربری و تجربه کاربری مناسب برای کاربران وب سایت‌ها می‌پردازد. برای این کار، ابزارهای مختلفی در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌گیرد که به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند برای کاربران وب سایت‌ها، تجربه‌ای بهتر و جذابتر فراهم کنند. 

همانطور که در مقالات قبلی گفتیم، برنامه نویس فرانت اند، یکی از اساسی‌ترین بخش‌های توسعه یک اپلیکیشن را بر عهده دارد و به همین دلیل است که در هر استارتاپ و شرکتی شما مجموعه‌ای از توسعه دهندگان رابط کاربری را خواهید دید. در این مقاله، به معرفی ابزارهای مهم حوزه فرانت اند می‌پردازیم که به توسعه‌دهندگان وب، کمک فراوانی در طراحی و ایجاد وب سایت‌های با کیفیت و حرفه‌ای می‌کند.

۱- ویرایشگر متن

هر توسعه‌دهنده‌ای از آنجایی که با کدهای مختلفی سر و کار دارد نیاز است که از یک ویرایشگر متن و یا یک IDE استفاده کند. در حوزه توسعه فرانت اند ما با انتخاب‌های بسیار زیادی سر و کار داریم که هر کدام دارای خاصیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فردی هستند.

در میان محبوب‌ترین این موارد VSCode و WebStorm قرار دارد که بیشترین استفاده را در جامعه توسعه دهندگان فرانت اند دارند. افرادی که به محیط‌های IDE محور عادت دارند و البته به محصولات شرکت Jetbrains نیز عادت دارند همواره ترجیح می‌دهند که از WebStorm استفاده بکنند. یک IDE قدرتمند که تمام نیازمندی‌های یک توسعه دهنده فرانت اند را به خوبی فراهم می‌کند. 

VSCode و WebStorm محبوب‌ترین ابزار های ویرایشگر متن برای توسعه فرانت اند

از طرفی دیگر، ویرایشگری که بیشترین محبوبیت و میزان استفاده را در دنیا دارد ویژوال استدیو کد یا VSCode تولید شرکت مایکروسافت است که تقریبا در هر زمینه‌ای می‌توان از آن استفاده کرد. از ویژگی‌های اصلی این ویرایشگر این است که با داشتن پلاگین‌های مختلف به شما این امکان را می‌دهد تا در هر زمینه‌ای از آن استفاده بکنید. در زمینه فرانت اند بدون شک پر استفاده‌ترین ویرایشگر متنی خواهد بود که شما در اختیار خواهید داشت. در کنار تمام ویژگی‌های درونی که دارد، پلاگین‌های بسیار زیادی که در زمینه توسعه فرانت-اند توسعه و طراحی شده‌اند به شما این امکان را می‌دهند تا در بهترین حالات از آن استفاده بکنید.

۲- فریمورک CSS

سه تکنولوژی اصلی دنیای وب را HTML و CSS و JS تشکیل داده‌اند. حال برای توسعه بهتر و سریع‌تر اپلیکیشن‌ها، استفاده مستقیم از این موارد و مخصوصا CSS کار چندان منطقی و عاقلانه‌ای نیست چرا که شما باید کدهایی را بنویسید که پیش از شما هزاران نفر دیگر آن‌ها را نوشته‌اند. بنابراین بجز حالتی که شما در آن فرایند یادگیری را پیش می‌گیرید، استفاده مستقیم از CSS چندان منطقی نیست.

به همین دلیل است که کتابخانه‌ها و فریمورک‌های بسیار زیادی برای این CSS ایجاد شده است (برای آشنایی با فریمروک های CSS به مقاله 9 مورد از بهترین فریمورک های CSS مراجعه کنید). در بین محبوب‌ترین و نام آشناترین این موارد می‌توانیم Bootstrap و Tailwind CSS را مشاهده کنیم.

بوت استرپ یک فریمورک متن باز و رایگان CSS است که با هدف ایجاد وبسایت‌های واکنشگرا یا رسپانسیو ایجاد شده است. محور اصلی این فریمورک CSS است اما می‌توانیم کامپوننت‌هایی از جاوا اسکریپت را نیز در آن مشاهده کنیم. نظرهای بسیاری در زمینه این فریمورک وجود دارد که باعث شده تا توسعه دهندگان حرفه‌ای کمتر از آن استفاده کرده و سراغ Tailwind CSS بروند. یکی از این موضوعات بهینه نبودن بوت استرپ و کمترین میزان سفارشی سازی در آن است. وبسایت‌هایی که با بوت استرپ ایجاد می‌شوند بسیار شبیه همدیگر هستند.

Bootstrap و Tailwind CSS از بهترین فریمورک های CSS برای استفاده در برنامه نویسی فرانت اند

Tailwind CSS برای افرادی که به دنبال توسعه رابط‌های کاربری حرفه‌ای هستند انتخاب اول است. برعکس بوت استرپ، شما در این فریمورک کلاس‌های از پیش آماده برای المان‌هایی مانند دکمه‌ها و جداول و... را در اختیار ندارید بلکه رویکرد آن بسیار متفاوت از وجود کتابخانه عظیمی از کامپوننت‌های مختلف است. بنابراین اگر به دنبال فریمورکی هستید که کارهای سفارشی سازی در آن به صورت حرفه‌ای انجام بگیرد، این فریمورک انتخاب مناسبی است.

۳- پیش‌پردازنده‌های CSS

CSS یک زبان برنامه نویسی نیست و فاقد ویژگی‌هایی است که یک زبان برنامه نویسی دارد. برای مثال حلقه‌ها، شرط‌ها، توابع و... . هدفی که پیش‌پردازنده‌های CSS دنبال می‌کنند این است که یکسری از ویژگی‌های پایه‌ای یک زبان برنامه نویسی را به دنیای CSS بیاورد. به همین دلیل است که در نیازمندی‌های یک توسعه دهنده Front-End معمولا تسلط روی SASS یا LESS را می‌نویسند. این دو مورد هر دو از پیش پردازنده‌های محبوب‌ و پر استفاده CSS هستند که وجود آن در رزومه کاری باعث می‌شود شانس بیشتری برای استخدام شدن داشته باشید.

۴- فریمورک‌های JavaScript

در دنیای جاوا اسکریپت نیز انتخاب‌ها و فریمورک‌های بسیار زیادی وجود دارد که باید به دلیل طول مقاله به صورت اجمالی به چند مورد از آن‌ها نگاه کنیم. مطمئنا فریمورک‌های دیگری نیز هستند که هر کدام ویژگی‌های منحصر به فردی داشته اما ما در اینجا از دو مورد آن صحبت می‌کنیم که بیشتر بازار کار و فرصت‌های شغلی را از آن خود کرده است. این دو فریمورک Vue.js و React.js نام دارند.

React.js یک فریمورک حرفه‌ای جاوا اسکریپت است که توسط فیسبوک ایجاد شد و به صورت رایگان و متن باز در اختیار توسعه دهندگان قرار گرفته است. یکی از دلایل پر استفاده بودن React وجود ابزارها و کتابخانه‌های وابسته بسیار زیاد است که باعث می‌شوند تا React بتواند در زمینه‌های دیگری همچون توسعه اپلیکیشن موبایل و Server Side Rendering مورد استفاده قرار بگیرد. رابط‌های کاربری که براساس React ایجاد می‌شوند Component Base هستند که باعث می‌شود همه چیز از همدیگر مجزا بوده و کامپوننت‌ها دارای مشخصات منحصر به فرد خودشان باشند. بیشترین سهم بازار در ارتباط با فرصت‌های شغلی به این فریمورک تعلق دارد.

react و vue از محبوبترین فریمورک های جاوا اسکریپت برای توسعه فرانت اند

Vue.js دومین فریمورک محبوب و پر استفاده جاوا اسکریپت است که از بسیاری جهات با React.js نقاط اشتراک دارند. ویوجی‌اس نیز دارای ابزارها و کتابخانه‌های بسیار زیادی بوده که باعث می‌شود در زمینه‌های دیگری مورد استفاده قرار بگیرد. اما دو تفاوت اساسی که وجود دارد این است که فرایند یادگیری و استفاده از Vue.js بسیار ساده‌تر از React.js است و به همین دلیل در میان مبتدیان بسیار محبوب است. اما تفاوت دوم این است که Vue.js در مدیریت و ایجاد پروژه‌های بزرگ که رابط کاربری پیچیده‌ای دارند، توسعه دهندگان را دچار دردسر می‌کند چرا که براساس تجربه دوستان، React.js بسیار مدیریت‌پذیر‌تر است. به همین دلیل است که استارتاپ‌ها و شرکت‌های کوچک و متوسط بیشتر از Vue.js استفاده می‌کنند. برای آگاهی بیشتر به مقاله مقایسه دقیق بهترین فریم ورک های جاوا اسکریپت مراجعه کنید.

ابزارها و فریمورک‌های دیگر

جدای از این چهار حوزه‌ای که از آن صحبت کردیم، حوزه‌های بسیار زیاد دیگری هستند که دارای ابزارهای مختلفی برای توسعه دهندگان Front-End هستند که ممکن است هر کدام در شرکت یا پروژه‌ای خاص مورد استفاده قرار بگیرد. اما مواردی که تا به اینجا ذکر شدند از جمله مهمترین و ضرورترین ابزارهای توسعه دهندگان فرانت اند بود که در حوزه تخصصی‌شان از آن‌ها استفاده می‌کنند.

نتیجه گیری

یادگیری و استفاده کردن از هر کدام این موارد به شما امکان‌های بسیار زیادی در جهت توسعه اپلیکیشن‌ها را می‌دهد. چرا که با استفاده کردن از هر ابزار، دنیای از توابع، کامپوننت‌ها، المان‌ها و امکانات جدید به روی شما باز شده و می‌توانید از آن‌ها در فرایند توسعه اپلیکیشن‌های فرانت اند استفاده کنید. اگر به دنبال یک نقشه راه کامل برای یادگیری برنامه نویسی فرانت اند هستید، در کارراهه فرانت اند سکان آکادمی ثبت نام کنید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon