دولوپرها چگونه می‌توانند از یک سبَک زندگی سالم برخوردار گردند؟

دولوپرها چگونه می‌توانند از یک سبَک زندگی سالم برخوردار گردند؟

ورزش چیز خیلی خوبی است اما به‌ نظر می‌رسد که اکثر برنامه‌نویسان به یک درد مشترک دچار هستند و آن‌ هم اینکه زمان کافی برای ورزش کردن ندارند. یک محیط کم نور، لپ‌تاپ، یک لیوان قهوه و مهم‌تر از همه یک اینترنت پرسرعت دست‌ به‌ دست هم می‌دهند تا کسی که برنامه‌نویسی را به‌ عنوان منبع درآمد خود انتخاب کرده نتواند به ورزش، تفریح و … بپردازد و در یک کلام، سَبک زندگی سالمی داشته باشد.

شاید برای شما هم پیش آمده که با یک باگی که به‌ خاطر بی‌دقتی در حین کدنویسی به‌ وجود آمده ساعت‌ها دست‌ و پنجه نرم کرده‌اید و این قضیه گاهی اوقات تا جایی پیش می‌رود که قید خواب و خوراک را هم می‌زنید. مسلماً این سَبک کار کردن می‌تواند در دراز مدت مشکلات متعددی را برای دولوپرها پدید آورد که از آن‌ جمله می‌توان به مُچ درد، کمر درد، گردن درد، مشکلات بینایی، کم خوابی، استرس و … اشاره کرد. واقعیت امر آن است که در این مقاله به هیچ‌وجه قصد نداریم بگوییم که چه کاری درست است و چه کاری نادرست، بلکه می‌خواهیم راه‌کارهایی را پیشنهاد دهیم که با پیروی از آن‌ها نه‌ تنها خواهید توانست جلوی بروز بسیاری از مشکلات جسمی را بگیرید، بلکه در عین‌ حال می‌توانید سلامتی خود را حفظ نمایید.

پیاده‌روی کنید 
اگر با تاکسی به سر کار می‌روید، سعی کنید هر روز زودتر از مقصد اصلی از تاکسی پیاده شوید تا بتوانید چند دقیقه‌ای را پیاده‌روی کنید و اگر هم با ماشین شخصی به محل کار خود می‌روید، می‌توانید ماشین خود را، در صورت امکان، حدوداً یک کیلوتر دورتر از محل کار خود پارک کنید تا با این کار مجبور شوید روزی حداقل دو کیلومتر پیاده‌روی کنید.

نرمش دست انجام دهید 
با‌ توجه به اینکه بعد از مغز، پرکاربردترین عضو برنامه‌نویسان دست ایشان است، حتماً نیاز است تا تمرینات دست و مُچ صورت گیرد که در غیر این‌ صورت در درازمدت به امراضی همچون مُچ درد و … مبتلا خواهند شد. به‌ نظر می‌رسد پس از هر یک الی دو ساعت کدنویسی، پنج دقیقه تمرین مُچ بتواند خستگی این عضو را تا حدودی کاهش دهد.

مراقب گردن خود باشید 
معمولاً برنامه‌نویسان زمانی‌ که کدنویسی می‌کنند، به‌خصوص وقتی که می‌خواهند باگی را رفع کنند، بسیاری از حالات معمولی بدن ایشان تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد! به‌ طور مثال، حالت گردن که می‌بایست به شکل عمودی قرار داشته باشد از این حالت خارج شده و رو به جلو خم می‌شود و این پوزیشن ممکن است تا چندین دقیقه به‌ طول انجامد (حداقل تا زمانی که باگ رفع شود) که این موقعیت گردن در دراز مدت می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به بدن برنامه‌نویس وارد سازد.

برای جلوگیری از این مسأله، تحت هیچ‌ عنوان گردن خود را رو به جلو خم نکنید و برای جلوگیری از خم شدن گردن‌تان می‌توانید پشتی صندلی خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که پس از تکیه دادن به صندلی، کمی بیشتر از حالت عادی به عقب بروید که در این صورت اگر هم بخواهید به‌ صورت ناخودآگاه گردن خود را رو به جلو نگاه دارید به‌ سختی خواهید توانست این‌ کار را انجام دهید چرا که بدن شما رو به عقب کشیده می‌شود (با یک سرچ ساده در گوگل می‌توانید به تعدادی ورزش سادهٔ گردن دست پیدا کنید که در هر زمان و مکانی قابل‌اجرا خواهند بود.)

زیاد کافئین استفاده نکنید 
خیلی از برنامه‌نویسان بیش از حد انتظار به استفاده از قهوه، نسکافه و امثال این‌ها می‌پردازند و به‌ نظر می‌رسد اگر رژیم خود را تغییر ندهند، در دراز مدت به بیماری‌هایی همچون دیابت مبتلا شوند. علاوه‌ بر این، زمانی که قهوه زیاد مصرف شود، دیگر آن قابلیت ضد خواب‌آلودگی‌ آن از بین می‌رود و این در حالی است که اگر فقط در مواقع ضروری از مواد خوراکی کافئین‌دار استفاده کنیم، مثلاً زمانی که به دِدلاینی نرسیده‌ایم، اثربخشی آن دوچندان خواهد بود.

در محیطی با نور مناسب کد بزنید 
عدم وجود نور کافی در اتاق کار، مسأله دیگری است که می‌تواند امراض چشمی را به‌ دنبال داشته باشد. زمانی‌ که در اتاق‌های کم‌نور به صفحهٔ مانیتور خیره می‌شویم، نور نسبتاً زیادی از یک منبع (صفحهٔ مانیتور) به سمت چشمان‌مان روانه می‌شود و همین مسأله منجر می‌شود تا چشم‌ها آسیب ببینند. اگر هم مجبوریم تا در محل کم نوری کدنویسی کنیم، بهتر آن است که نور مانیتور را با توجه به نور اتاق تنظیم کنیم (برای این‌ منظور، توصیه می‌کنیم به مقالهٔ f.lux: نرم‌افزاری کراس‌پلتفرم برای محافظت از چشمان شما در مقابل اشعه‌های مانیتور مراجعه نمایید.)

خواب کافی داشته باشید 
عدم برخورداری از خواب کافی معضل دیگری است که برخی از برنامه‌نویسان به آن دچار هستند. درست است که این احتمال وجود دارد تا از پروژه‌ای که قول داده‌ایم در یک تاریخ خاص تحویل دهیم عقب افتاده باشیم، اما فراموش نکنیم که خواب‌آلودگی ضریب خطای برنامه‌نویسی را افزایش خواهد داد و در نهایت نتیجه‌ای که می‌خواهیم از بی‌خوابی کشیدن بگیریم، عکس خواهد بود!

لپ‌تاپ را روی پای خود نگذارید (مخصوص آقایان) 
بسیاری از دولوپرها هستند که عادت دارند لپ‌تاپ‌شان را روی پاها گذاشته و کدنویسی کنید. با توجه به اینکه فن خنک‌کنندهٔ لپ‌تاپ در قسمت پایین قرار دارد و معمولاً گرمای زیادی از داخل لپ‌تاپ را به خارج هدایت می‌کنند، این مسئله می‌تواند در دراز مدت باعث ناباروری در آقایان شود. لذا توصیه می‌شود که تا حد امکان از چنین پوزیشنی استفاده نکرده و یا در صورت لزوم، تایم آن‌ را به حداقل برسانید.

امیدواریم که با پیروی از این راه‌کارها، در کنار لذت بردن از کدنویسی، سلامت خود را نیز بتوانید به‌ عنوان یک دولوپر حفظ نمایید. علاوه بر موارد فوق، چه راه‌کارهای دیگری به ذهنتان می‌رسد که با پیروی از آن‌ها می‌توانیم سلامت خود را حفظ کنیم؟ نظرات، دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon