به چه کامپیوتری هکینتاش می گویند و آیا هکینتاش کردن رایانه شخصی غیر قانونی است؟

هکینتاش، نام مستعار شرکت اپل برای کامپیوتر های متفرقه ی دارای سیستم عامل OS X یا macOS است. دلایل متعددی مانند هزینه کمتر، نیازهای سفارشی PC، و البته سرگرمی باعث می شوند علاقه مندان به کامپیوترهای اپل که پول کافی برای تهیه ی این سیستم ها ندارند، این مسیر را پیش بگیرند. Hackintosh کردن یک سیستم غیر اپلی بر اساس شرایط صدور مجوز اپل غیر قانونی عنوان شده است و امکان این که اپل از دست شما شاکی شود نیز وجود دارد!

پس از مدتی طولانی، در اواخر اکتبر، اپل مدل جدید لپ تاپ پرچم دار خود (MacBook Pro) را معرفی کرد. این شرکت موفق به ساخت سخت افزاری با قدرت بیشتر، صفحه نمایش بهتر، و یک صفحه نمایش ثانویه در قالب نواری لمسی (Touch Bar) شد. اپل همچنین برخی از طرفداران را با حذف پورت های اصلی روزمره مانند USB و جایگزین کردن آن ها با ۴ پورت ThunderBolt3 به شدت عصبانی کرد که بررسی چنین تصمیمی خارجی از بحث این مقاله است.

نیاز به توضیح نیست که اکوسیستم اپل یک اکوسیستم بسته است؛ به عبارت دیگر، دست کاربر را خیلی برای کاستومایز کردن سیستم نمی دهد و همین می شود که علاقمندان به این اکوسیستم به دنبال فلسفه ی «هکینتاش» می روند که در این مقاله قصد داریم این موضوع را بیشتر بررسی کنیم.

هکینتاش چیست؟ چه مزایا و چالش هایی دارد؟ 
با استفاده از دسکتاپ موازی و ابزار بوت کمپ، کاربران می توانند سیستم عامل ویندوز را بر روی سخت افزار اپل را نصب کنند. هنگامی که اپل به تراشه های اینتل روی آورد، کاربران امیدوار بودند که اجرای OS X بر روی ماشین های غیر اپل ممکن شود ولی همان طور که مشخص است، این کار آسانی نیست. با تعیین سخت افزار مناسب و پیکربندی، این امکان برای سیستم عامل اپل وجود دارد که بر روی یک کامپیوتر معمولی نیز اجرا شود. به طور خلاصه، یک هکینتاش در واقع «یک رایانه غیر اپلی، در حال اجرا سیستم عامل OS X اپل است.» به عبارت دیگر، این روشی برای اجرای سیستم عامل دلپذیر اپل روی یک دیوایس ارزان قیمت است.

چالش اصلی نصب سیستم عامل Mac OS X یا MacOS، مبارزه  با UEFI است. برای کسانی که با این مفهوم آشنایی ندارند بایستی بگوییم که UEFI یا «رابط واحد توسعه پذیر سیستم عامل»، به عنوان جایگزینی برای BIOS (ورودی/خروجی سیستم عمومی) سنتی معرفی شد. همچنین باید به یاد داشته باشید که ممکن است همه چیز را نتوانید به کار بیاندازید. هیچ پشتیبانی رسمی برای مشکلات هکینتاش وجود ندارد و شما باید بر جامعه هکینتاش تکیه کامل کنید. به طور خلاصه، لپ تاپ هکینتاش شده دچار باگ های مختلف و برخی مشکلات سخت افزاری است که از نرم و لذت بخش اجرا شدن سیستم عامل مک جلوگیری می کنند.

به غیر از هزینه ی بسیار کم، هکینتاش برای کسانی است که عاشق آزمایش و ساخت و راه اندازی سفارشی OS X برای نیازهای خاص خود هستند. نیاز به یک درایو Blu-ray و یا راه اندازی سینمای خانگی دارید؟ هکینتاش به شما کمک می کند. دلایل دیگری مانند توانایی، برای اضافه کردن و یا بهبود عملکرد گرافیکی یک سیستم OS X با کمک یک کارت گرافیکی AMD یا NVIDIA نیز از دیگر دلایل مهاجرت به هکینتاش است.

آیا هکینتاش کردن واقعا غیر قانونی است؟ 
قبل از پاسخ به این سوال، باید در مورد دشمنی اپل با Psystar بیشتر بدانید. شرکت Psystar کامپیوترهایی با قابلیت اجرای OS X به عنوان یک سیستم عامل بومی را تولید می کرد. این شرکت حتی یک نسخه همراه OS X را ارائه می کرد و از نصب آن اجتناب می کرد. در نهایت، از طرح دعوی در دادگاه، اپل خسارت به دست آورد و Psystar از فروش سیستم های هکینتاش منع شد.

چه می شود اگر شما سعی به ساخت لپ تاپ هکینتاش خود کنید؟ آیا با این کار قانون را زیر پا می گذارید؟ آیا اپل می تواند شما را به نبرد قانونی احضار و درخواست غرامت چند میلیون دلاری کند؟

از لحاظ فنی، شما مالک OS X اپل نیستید، حتی اگر سیستم عامل را از  یک فروشگاه تهیه کنید. با توجه به توافقنامه نهایی کاربر مجوز اپل (EULA)، شما سیستم عامل را نمی خرید بلکه تنها پروانه کار با آن را تهیه می کنید و همچنین شرایط مجوز به شما اجازه ی  نصب سیستم عامل بر روی سیستم های غیر اپلی را نمی دهد!

با این حال، اگر این کار برای آزمایش و استفاده شخصی باشد، به راحتی جای چشم پوشی از EULA اپل را دارد. حتما به این فکر می کنید که چگونه این کار ممکن است، زمانی که به کسی حق نصب OS X روی دستگاه های دیگر داده نمی شود؟

نکته مهم این است، با این که اپل می تواند استفاده از هکینتاش را برای نقض قرارداد، نقض DMCA (قانون کپی رایت هزاره دیجیتال)، و نقض قوانین حق تکثیر به چالش بکشد، اما در عین حال حاضر به صرف پول هنگفتی برای این کار نیست. این نوع پرونده ها بسیار پرخرج هستند. با این که اپل میلیاردها دلار سرمایه دارد، باز هم ریسک ناتوانی در قانع کردن دادگاه و جلب توجه منفی را نمی پذیرد.

یکی دیگر از مواردی که باید در ذهن نگه داشت این است که اپل، سیستم عامل OS X را با محصول سخت افزاری خود به فروش می رساند و این کسب و کار اصلی این شرکت است. لذا هر گونه استفاده ی غیر قانونی از محصولات اپل یا هر شرکت دیگری، مساوی است با خیانت در امانت!

یکی از رسالت های سکان آکادمی، تشویق کابران ایرانی به عدم نقض قانون کپی رایت است؛ به طور مثال، ما اصرار داریم که اگر کسی از پول کافی برای خرید سیستم عامل محبوب ویندوز برخوردار نیست، از سیستم عامل گنو/لینوکس استفاده است (شروع دوره ی آموزش رایگان لینوکس) و حفظ حقوق اپل هم که جای خود دارد. حال نوبت به نظرات شما می رسد. آیا با حفظ حق کپی رایت در هر شرایطی موافق هستید؟ و آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ نظرات خود را با ما و سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

What Is A Hackintosh Computer? Is It Illegal To Hackintosh My Laptop?

0


علی فاتحی

علی فاتحی در حال حاضر دانشجوی رشته ی ادبیات انگلیسی است اما هم زمان به عنوان مترجم هم برای Press TV کار می کند. از جمله توانایی های علی می توان به توانایی ترجمه ی متن های انگلیسی به فارسی و برعکس و Rephrase کردن متون انگلیسی اشاره کرد و این چیزی است که از انجامش لذت می برد. به طور کلی، علی فاتحی به سینما، موسیقی و تکنولوژی علاقه زیادی دارد.






  • بهزاد مرادی در تاریخ: 1395/08/26

    سلام و عرض ادب خدمت همکار عزیزم آقای فاتحی و کاربران خوب سکان آکادمی
    یکی از چیزهایی که در مورد اپل من رو واقعا اذیت می کنه، سیستم بسته ی اپل است اما هر وقت که یکی از دیوایس های اپل رو در دست می گیرم، یک خدا بیامرزش برای «مرحوم استیو جابز» می گم!
    اما جدای از این بحث ها، می خوام نظرم رو در مورد قانون کپی رایت بگم
    یکسری از ما ایرانیان هستیم که با خود می گوییم، چون غرب دشمن ماست و حق و حقوق ما رو خورده و کافر هستند، پس ما هم اجازه ی تصاحب اموال آن ها را داریم و ثابت کردن کافر بودن آن ها خودش جای بحث دارد!!!
    اگر هم فرض را بر این بگذاریم که این ذهنیت درست باشد، حال سوال اینجا است که آیا شرکت مایکروسافت حق ملت ایران را خورده یا دولت ایالات متحده؟ یک سیاستمدار حقوق ملت را پای مال کرده بعد بیل گیتس باید تاوان آن را بدهد؟
    به نظرم این طرز تفکر خیلی خطرناک است و باعث عقب افتادگی ملت ما می شود که این چنین سرقت هایی را شرعی کنیم و به کار خود ادامه دهیم. دزدی، دزدی است خواه یک کیک و ساندیس از سوپری سر کوچه باشد خواه یک سیستم عامل از مایکروسافت یا اپل
    مگر جز این است که خداوند می فرمایید حساب کوچکترین ذره را در آخرت می کشیم؟ پس چشم هایمان را بشوییم و طور دیگر نگاه کنیم. به همین دلیل بود که من توبه کردم و از دزدیدن سیستم عامل ویندوز رو کنار گذاشتم و رفتم سراغ گنو/لینوکس توزیع اوبونتو و کاملا هم راضی هستم
    از خداوند می خواهم که هرگز آدم هایی با این چنین طرز تفکری را در مسیر زندگی ام قرار ندهد!
    آمین
    ارادت

    علی فاتحی در تاریخ: 1395/08/26

    با سلام و خسته نباشيد.
    كاملا موافق هستم. در چند سال اخير كه بيشتر با قوانيني نظير كپي رايت آشنا شده ام، سعي خود در پيروي از آن ها را بيشتر كردم.
    با توجه به اين كه خودم از سيستم عامل macOS استفاده مي كنم، اين كه بعضي به هكينتاش روي مي آورند را درك نمي كنم. همانطور كه عرض كرديد، لينوكس جايگزين خوبي براي ويندوز گران قيمت و حتي macOs است.
    اين را هم بايد در نظر داشت كه محصول اورجينال هميشه از نصخه كپي آن، بهتر كار مي كند.

  • فرید عسگری در تاریخ: 1395/08/26

    سلام
    به نظر من هم دزدی، دزدی است.
    یک لحظه خودمون رو جای یک شرکت نرم افزاری بگذاریم
    می شینیم و شبانه روز کد می زنیم و یک محصول تولید می کنیم (مثلا فرض کنیم که ۲۰ میلیون هم وام گرفته ایم)
    بعد یک نفر می یاد و نرم افزار رو نه تنها خودش غیر قانونی استفاده می کنیم، بلکه منتشر هم می کنه
    من در عجب هستم که مدیر سایت هایی همچون پی سی دانلود یا شرکت هایی همچون گردو و کینگ و ... که یک بسته می فروشند که شاید اگر می خواستند نرم افزارهای داخل آن را تک به تک بخرند، می بایست چند میلیارد تومن پول می دادند در حالی که آن را خیلی ارزان می فروشند
    و این سایت ها جزو سایت های موفق ایرانی هستند
    چطور شب سرشون رو راحت زمین می گذارند در حالی که دزدی می کنند و در کشوری زندگی می کنند که حرف از دزدی نکردن هست اما دولت نمیاد بهشون بگه که این کار اشتباه
    از اون بدتر، وقتی تقاضا باشه، عرضه بوجود می یاد
    اگر مردم نخرن و به این چنین سایت های دزدی سر نزنن، ورشکسته می شن پس مشکل اصلی من و شما هستیم.
    دقیقا مثل روسپی گری است. اگر مردانی که به دنبال روسپری هستند نباشند، کار و کاسبی روسپی ها هم تخته می شه اما تا زمانی که تقاضا باشه، روسپی ها هم روز به روز به تعدادشون افزودن می شه
    من طرفدار لینوکس نیستم اما طرفدار این هستم که هر چیزی رو قانونی استفاده کنیم.
    با نظر آقای مرادی هم موافقم که می گه « ... این چنین سرقت هایی را شرعی کنیم ...» که این ذهنیت ملت را به باد خواهد داد.
    قربونتون برم
    ف . ع

  • مسعود در تاریخ: 1395/08/26

    آقای مرادی عزیز به نظر من ما نباید در زمینه هایی که اطلاعات درستی نداریم اظهار نظر کنیم و عده ی زیادی از افراد را دزد خطاب کنیم ! حوضه دین هم مثل سایر رشته های دیگر نیاز مند سال ها مطالعه هست که بشه در موردش اظهار نظر کرد. که این کارشناس های دینی همان مراجعه تقلید ما هستند. ولی متاسفانه در کشور ما هر کسی از جمله شما به راحتی به خودش اجازه میده که هر جوری راجع به موضوعات دینی اظهار نظر کنه! تقریبا نظر همه مراجع تقلید از جمله مقام رهبری ، سیستانی ، تبریزی ، صافی گلپایگانی و همچین مکارم شیرازی نسبت به این موضوع "جایز" بودن است. برای اطلاع بیشتر به سایت makarem.ir مراجع کنید که سایت رسمی مکارم شیرازی هست ، و در اون جا می تونید سوال کنید. هم به صورت آنلاین و و هم از طریق ایمیل. حتی اگر مایل بودید می توانید به سایت mormon.org مراجعه کنید. که در هر ساعت از شبانه روز می توانید با ۲ کارشناس دینی مسیحی چت کنید. امیدوارم با معرفی این سایت ها اندکی در افزایش اطلاعات دینی شما سهیم بوده باشم :)
    برای بهتر شدن دیدی شما از لحاظ اخلاقی نسبت به قانون کپی رایت پیشنهاد می کنم مقاله آزادی یا کپی رایت نوشته ریچارد استالمن رو مطالعه کنید. تا دید بهتری نسبت به قانون کپی رایت داشته باشید == https://www.gnu.org/philosophy/freedom-or-copyright.fa.html
    و در آخر نظر شخصی بنده اینه که این موضوع اون قدری که شما فکر می کنی گنده نیست. کپی رایت (جهانی) یه قرار ساده هست که بین یه سری کشور بسته شده که اون ها رو ملزم به رعایت یه سری قوانین می کنه. ما جزو این کشور ها نیستیم . پس دلیلی هم نداره خودمون رو ملزم به رعایت قوانین کنیم. هر چند که از نظر ریچارد استالمن کپی رایت نرم افزاری کلا چیز خیلی خوبی نیست . مخصوصا اگر این قدر سفت وسخت باشه. چون باعث جلوگیری از نشر آزاد اطلاعات میشه. جامعه مدرن اروپا هم به این رسیده. برای همین که تورنت و پایرت بی و یا کیک آس تورنت این قدر محبوب و مشهور می شن. بهتر به جای تبلیغ بی مورد از کپی رایت به فکر آزادی اطلاعات باشیم. مثلا خود شما که این قدر دم از گنو/لینوکس و متن باز می زنید ، نه سورس سایت رو منشر کردید و نه این که اجازه نشر اطلاعات و آموزش های سایتتون رو میدین. اگر شما واقعا دقدغه آموزش به نسل جوان رو دارین باید به دنبال انتشار هر چه بیشتر آموزش ها باشید. چون کاملا مشخص که اگر کسی آموزش های شما رو در یه سایت دیگ ببینه ، خیلی بهتر از این که هیچ وقت نبینه. و درآخر می خواستم بگم که سکان آکادمی برای من مهم. واسه همین که به سیاست های شما واکنش نشان می دم. امیدوارم این رو بخوانید و نقد پذیر باشید.

    بهزاد مرادی در تاریخ: 1395/08/26

    مسعود عزیز سلام
    از این که اینقدر محترمانه نظر مخالفتون رو ابزار می کنید، بسیار خرسند هستم و این نشان از درک و شعور بالای شما دارد.
    اجازه بفرمایید در مورد نظرات شما بنده به دلایلی اظهار نظر نکنم!!! اما نظر شما برایم کاملا محترم است.
    قربان شما
    ب. مرادی

  • مسعود در تاریخ: 1395/08/27

    شما کف دست بو می کنی یا فال قهوه می گیری؟ رو چه حساب می گی من ویندوز دارم. بنده نه روی لب تاپ و نه روی پی سی ویندوز ندارم.
    [سالها زحمت و کد نویسی برایش انجام شده] نه بابا !!! خوب شد گفتی. من فکر می کردم بوته می کارن در میاد. هیچ کس هم نگفت شرکت سازنده از کرک شدن راضی!!!
    به نظرم شما خیلی خسته بودی و این پیام رو نوشتی. چون مشخص هیچ کدوم از پیام ها رو نخواندی. دفعه بعدی یکم استراحت کن بعدا تایپ کن. شب بخیر :)

از طریق این فرم، می توانید بدون ثبت نام نظر دهید و یا اگر قبلا ثبت نام کرده اید، با ورود ناحیه ی کاربری می توانید علاوه بر ثبت نظر، به مدیریت نظرات خود نیز بپردازید.
(فیلد اجباری)
(فیلد اجباری)
(فیلد اجباری)
(فیلد اجباری)